De kindjes! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jikke - WaarBenJij.nu De kindjes! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jikke - WaarBenJij.nu

De kindjes!

Blijf op de hoogte en volg Jikke

14 Maart 2014 | Indonesië, Ubud

Hai lezers,
Ik kreeg al een heleboel vragen over het lesgeven, dus bij deze het uitgebreide antwoord.
Maandag was onze eerste dag aan de Kedewatan school. Amanda, Anouk en ik hebben samen een klas van ongeveer 25 kindjes van rond de 5 à 6 jaar. Ook zit er een coördinator bij die ons zo nodig kan vertalen.
De eerste dag hebben we vooral naamspelletjes gedaan in de hoop wat namen te leren kennen, maar dat is iets moeilijker dan verwacht. Voor je 1 naam kan uitspreken ben je een dag verder, haha. De kindjes vonden de spelletjes volgens mij wel erg leuk en het was ook handig om erachter te komen wat hun niveau in Engels is. Nou, dat viel ons heel erg mee! Zonder moeite konden ze hun naam en leeftijd vertellen en ook kleuren en dieren waren geen probleem!
De les ging eigenlijk heel snel voorbij: in de 2 uur die we hebben, zit ook nog eens een pauze van een kwartier.
Maandagavond werd ik helaas ziek.. Ik moest overgeven en kon niks binnenhouden. Dinsdag heb ik dus op bed gelegen en geen les gegeven :( Later hoorde ik dat de kindjes wel naar 'Djieka' hadden gevraagd. Dat is mijn naam in de klas, Jikke is te moeilijk..
Gelukkig ging het die middag al een stuk beter, dankzij de goede zorgen van de mensen hier, en kon ik weer wat eten. 's avonds zijn we nog even Ubud in geweest, dat was ook leuk!
Woensdag kon ik weer niet naar school, ditmaal omdat er een belangrijke ceremonie was. De kindjes waren allemaal vrij om naar hun familietempel te gaan.
Anouk, Clo en ik hebben van onze vrije dag gebruik gemaakt door een massage te nemen. Voor 100.000 rupiah (ongeveer 6/7 euro) kregen we een uur een massage! Heerlijk, we konden het wel gebruiken na 1,5 week zonder rugsteuntje op de grond gezeten te hebben. We besloten meteen nog eens terug te komen :) Voor de rest was het vooral een relaxdagje.
Donderdag en vandaag was er gelukkig wel school en we hebben de kinderen onder andere over getallen, lichaamsdelen en familie geleerd.
Al met al vind ik het lesgeven echt heel erg leuk. De kindjes zijn over het algemeen druk, maar heel geïnteresseerd en lief. Als we aankomen, rennen ze naar ons toe om onze handen vast te houden en ze willen zo dicht mogelijk bij je zijn. Ook in de pauze word ik meteen bij m'n hand gepakt om mee te spelen. Ik merk wel dat ze erg aanhankelijk zijn, maar dat is ook wel weer leuk.
Als de les is afgelopen leggen ze je hand tegen hun voorhoofd, dat schijnt een teken van respect te zijn. 1 jongetje snapt het niet helemaal, die drukt steeds een kus op onze hand, heel schattig!
Nu heb ik weekend en ben ik net terug van het zwembad. De afgelopen dagen was het niet zo mooi weer, maar toen ik vanmiddag bij het zwembad lag scheen het zonnetje weer lekker. Heel plotseling begon het te donderen en te regenen. Best eng, want het was al vrij dichtbij. Tussen 2 buien door zijn we snel naar huis gelopen. Maar goed ook, want nu ik droog op ons terras zit komt het met bakken uit de lucht!
Dit weekend gaan we waarschijnlijk naar een aantal grote watervallen in het noorden, daar vertel ik later wel meer over.
Na het weekend volgt nog 1 week lesgeven en 1 adventure week: ik ben al op de helft van mijn tijd op Bali!
Ik ga nog even genieten.. Tot snel!
X Jikke

  • 14 Maart 2014 - 15:18

    Nienke:

    Weer heel erg leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt Jikke! Echt fijn dat je het zo leuk hebt! Heel veel plezier nog met de laatste week lesgeven en daarna met de adventure week in Bali :)
    De tijd gaat super snel zeg!

    Liefs Nienke

  • 14 Maart 2014 - 15:50

    Carla Hijlkema:


    Hoi Jikke, leuk hoor om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Het klinkt geweldig, zo'n massage alleen al daar zou ik nu een moord voor doen. Geniet er maar van want de tijd vliegt natuurlijk voorbij,
    Liefs van ons allemaal. Carla

  • 14 Maart 2014 - 16:46

    Jose:

    Ha Jikje, wat grappig dat je het lesgeven zo leuk vindt, het zit in je genen denk ik. Je bent pas 2 weken weg maar de tijd vliegt voorbij. Wat heb je al veel gedaan en meegemaakt en dat in 2 weken tijd.
    Heel veel plezier dit weekend bij de watervallen en we spreken elkar snel.
    dikke kus

  • 14 Maart 2014 - 20:43

    Truus:

    Hoi Jikke,
    Wat leuk dat je het lesgeven zo leuk vindt, kan ook haast niet anders met zo'n kanjer van een mama!! Misschien kies je wel voor het onderwijs! Komen deze kinderen uit normale gezinnen? Gaan jullie ze nog een Nederlands liedje leren? Nog heel veel plezier.XXX Truus

  • 15 Maart 2014 - 01:40

    Jikke :

    Hoi Truus,
    Ik zit er inderdaad wel aan te denken om na pedagogische wetenschappen de pabo te doen..
    En dat denk ik nu alleen maar meer!
    De kinderen komen zover ik weet uit normale gezinnen, het is een basisschool van de overheid waar ik lesgeef.
    De ouders komen ze vaak ophalen met de scooter en dan is het niet uitzonderlijk dat er 3 of meer kinderen achterop zitten...
    Wat een goed idee, over dat liedje!
    Ik hou je op de hoogte,
    Liefs!

  • 16 Maart 2014 - 19:37

    Willem En Quinta:

    Hoi Jikke,

    Je blogs zijn erg heel leuk om te lezen. We hebben zelf een paar jaar in ZO Azië gewoond en de sfeer die je beschrijft komt ons zo vertrouwd over. Het buiten leven, de natuur en de (soms bijna kinderlijk) vriendelijke mensen en de uitgebreide en zo afwisselende keuken.
    We (vooral jose en Tom) rekenen op een paar lekkere recepten, dus goed opletten hoe ze dat allemaal klaar maken.
    Heel veel plezier nog de komende 2 weken.

    Groetjes,

    Quinta en Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jikke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 9816

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 27 April 2014

Bali en Thailand

Landen bezocht: