Bangkok en Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jikke - WaarBenJij.nu Bangkok en Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jikke - WaarBenJij.nu

Bangkok en Ayutthaya

Blijf op de hoogte en volg Jikke

03 April 2014 | Thailand, Ayutthaya

Hi!
Daar zit ik dan, in mijn hotelkamer in Ayutthaya, Thailand. Stef zit naast me op de laptop en buiten hoor ik het zwembadwater een beetje klotsen: een mooi momentje om een nieuwe blog te maken!


Vorige week zaterdag ging mijn wekker al vroeg om nog even de laatste dingen in te pakken. Zoals Made al had beloofd stond er een ontbijtje klaar dus alles was weer goed geregeld. Bijna een half uur te vroeg kwam de taxi chauffeur Clo en mij ophalen. Hij dacht dat het druk was op de weg ivm een grote ceremonie de dag erna, dus hij wilde al wat vroeger weg gaan. Nu had ik hem al extra vroeg laten komen én viel het verkeer heel erg mee dus ik was 4 uur te vroeg op het vliegveld.
Eenmaal daar heb ik Clo gedag gezegd, zij vloog 's avonds pas, en ben ik gaan wachten...
De vlucht zelf ging heel soepel, 4 uurtjes vallen best mee vergeleken met de vorige 20 uur :)

Eenmaal op Bangkok AirPort stond Nick al klaar en hij heeft me afgezet bij mijn hotel. Wauw! Stef en ik hadden een vrij luxe hotel geboekt om even bij te komen, maar dit was echt niet normaal. We hadden een hele grote kamer, met balkon, keuken, wasmachine, bad én regendouche en ook niet onbelangrijk: met een enorm lekker zacht bed! En wat ik het allerbeste vond: er was heeeeel veel warm water! Geen douche meer die koud wordt als je nét je haar vol shampoo hebt: heerlijk!
Ik heb nog even aan het zwembad gelegen en voor de rest heb ik niet zoveel gedaan. 'S nachts kwam ook Stef aan bij het hotel en dat was natuurlijk super leuk om hem weer te zien!

De volgende dag hadden we met Nick afgesproken en zijn we met de trein naar een grote shoppingmall gegaan. Nou groot is een understatement. Enorm. Echt ongelooflijk groot! We hebben daar geluncht, rond gezworven en het lekkerste ijsje ooit gegeten! 'S avonds wilden we sushi gaan eten, maar dat konden we nergens vinden dus toen werd het pizza: ook niet verkeerd :)
Het werd wel meteen duidelijk hoe groot Bangkok is. Je komt eigenlijk nergens zonder taxi of als je geluk hebt trein. Door het verschrikkelijk drukke verkeer duurt een paar kilometer ook zo een half uur, dus dat is niet heel handig als je snel even ergens heen wil.
Ondanks de cultuurschok (van een super basic accommodatie naar alle luxe in een hotel, van een rustig dorpje naar een grote drukke stad, van altijd glimlachende behulpzame mensen naar chagrijnige taxichauffeurs) vond ik Bangkok wel een heel bijzondere stad.
Het is wel grappig dat ik al heel andere dingen gewend ben dan Stef. Hij vindt het verkeer een grote chaos, ik vind het heel georganiseerd (er zijn stoplichten en mensen rijden redelijk in hun eigen baan). Hij moet nog heel erg wennen aan het gebrekkige Engels van iedereen, mij valt het nauwelijks meer op. Zo zijn er nog wel meer dingetjes, maar hij raakt er vast ook snel aan gewend!

Maandag kreeg Stef toch wel last van een jetlag en hebben we niet zoveel gedaan. Lekker in het hotel gehangen en bij gekomen. Die avond hebben we trouwens wél het sushitentje gevonden. Het was een heel klein authentiek zaakje, helemaal verstopt, maar de sushi was heerlijk! En zo'n klein knus restaurantje was echt een verademing in zo'n massale stad als Bangkok!

Ondanks dat we leuke dingen hadden gedaan, viel Bangkok mij nogal tegen. Ik miste mijn leuke groene dorpje van Bali met alle vriendelijke mensen. In Bangkok waren de mensen helemaal niet behulpzaam, taxichauffeurs wilden je vaak niet eens meenemen en alles om je heen is van beton. Toch wilde ik nog wel wat meer zien, we waren er nu toch..
Daarom zijn Stef en ik dinsdag naar Kao San Road geweest, echt een backpackersstraatje. Allerlei kraampjes met kleding, eten en souvenirtjes. Daar hebben we lekker rond gestruind, sarongs gekocht en een drankje gedaan. Ook wilden we naar een aantal bekende tempels, maar eenmaal daar mochten we er niet in omdat Stef geen sarong om mocht maar een lange broek aan moest.. Onhandig maar helaas!

Aangezien we toch nog terug komen in Bangkok en Stef net als ik ook wel genoeg had van het grote betonnen Bangkok, zijn we eind van de middag naar Ayutthaya gegaan. Dat is een stad ten noorden van Bangkok. Onderweg veranderden de hoge gebouwen al in steeds meer bomen en ook de wegen werden steeds wat rustiger. We hadden al een hostel gevonden en eenmaal daar was het leuke sfeertje van Azië weer helemaal terug! De eigenaar was vriendelijk, behulpzaam en heel relaxt: hij pingelde een beetje op z'n gitaartje, schreef wat gasten in en dat was het. Het hostel lag aan de rivier en had een leuk terrasje waar je lekker aan het water kon zitten. Onze kamer was basic, maar wel goed. We hebben die avond in een heel leuk restaurantje op z'n Thais gebarbecued. We kregen vlees en groenten met een soort bak met water waar je je groenten en noodles in kon koken en in het midden een gril voor je vlees. Heel leuk om te doen en super lekker! We hadden ondertussen het vakantiegevoel weer helemaal terug gevonden en genoten er volop van :)

De volgende dag kregen we tot onze verbazing nog ontbijt. Een ontbijtje in een schommel aan een riviertje.. Heel leuk! Vervolgens hebben we fietsen gehuurd en gingen we de toerist uithangen. De man van het hostel gaf ons nog een kaart en een aantal tips. Vol goede moed gingen we op pad, tot mijn band na 10 minuten leeg liep.. Terug gelopen en de fiets omgeruild, die gelukkig wel heel bleef. Ayutthaya staat bekend om haar ruïnes en tempels en daar hebben we er 10000en van gezien onderweg. De hele stad staat er vol mee! Bij een aantal hele bekende (onder andere met de liggende Buddha, een met een enorm goud Buddha beeld, en het Buddha beeld dat wordt beschouwde als het mooiste van Azië) zijn we gestopt.
We kwamen er echter al snel achter dat de touroperators, reisbloggers, reisboekjes en andere informatiebronnen niet overdreven hadden toen ze zeiden dat april echt te heet is voor sightseeing.. Met 40 graden in brandende zon op een fietsje op een drukke weg is niet echt het meest ideale beeld om wat cultuur op te snuiven. Toch hebben we alles wat we wilden zien gezien, weliswaar met veel gepuf en geklaag, maar ik ben blij dat we doorgezet hebben.
Ons zo goede hostel met lieve mensen hebben we echter wel verlaten voor een hotelletje met een zwembad, waar ik nu dus zit te typen. We zijn hier overigens gekomen met een TukTuk in alle kleuren van de regenboog. Dat ritje was al een attractie opzich!

Vandaag moesten we echt even bijkomen van de slopende fietstocht van gisteren. Het is een lekker zwembad dagje geworden :)
Onze plannen hebben we nogal aangepast. Van tevoren dachten we dat het wel mee zou vallen met de warmte, maar we hebben besloten toch te luisteren naar de mensen die hier ervaring mee hebben. Zelfs de locals vinden het te warm nu..
We hebben daarom bedacht niet naar Chiang Mai te vliegen morgen, omdat jungletochten in deze hitte dus niet bepaald aangeraden worden. We gaan volgend jaar (of in elk geval in de komende jaren) nog wel een keer terug om het noorden te doen... in een minder warme maand!
In plaats daarvan gaan we morgen naar Kanchanaburi. Dat ligt ten westen van Bangkok, vlakbij een nationaal park waar we heen willen. Ook zijn we van plan naar een park te gaan, waar ze olifanten die worden mishandeld bij trektochten en andere toeristische attracties, helpen en verzorgen. In dat park mag je de olifanten wassen, voeren en verzorgen. Dat lijkt me echt super gaaf! Eigenlijk wilden we zoiets in Chiang Mai doen, dus het komt mooi uit dat er ook wat dichterbij is! Verder ligt de River Kwai, met de bekende brug, bij Kanchanaburi. Genoeg ideeën dus!

Al met al is het super leuk hier in Thailand en ik vind het ook heel fijn dat Stef er weer is! Mijn volgende blogje zien jullie wel weer verschijnen!
Geniet van het mooie weer in Nederland,
x Jikke

  • 03 April 2014 - 15:55

    José:

    Wat leuk om weer te lezen over je belevenissen. Slim dat jullie het programma aangepast hebben.
    Ik denk dat je er zo ook veel meer van geniet.
    tot het volgende verslag he.
    dikke knuffel






  • 03 April 2014 - 17:26

    Marlou:

    He Jikke en Stef! Super leuk om jullie verhalen en belevenissen te lezen!!! Waanzinnig mooie foto's
    Heel veel plezier nog daar!! Dikke kus vanuit Holland!!

  • 03 April 2014 - 18:21

    Carla Hijlkema:

    Hoi Jik, het klinkt weer geweldig allemaal. Veel plezier bij de olifanten (dat lijkt me echt geweldig!) en hou het een beetje koel daar. Wij vliegen morgen naar Istanbul, niet zo warm helaas maar lijkt me ook erg leuk.We hebben er zin in! Groetjes aan Stef.

  • 04 April 2014 - 23:36

    Willem:

    Hoi jikke, en Stef

    Heel leuk om je blog te lezen. Je kan heel onderhoudend schrijven (daarom hadden Bosse en Mats ook voldoendes voor hun opstellen op de middelbare school ....... ). Die vier weken Bali zijn voorbij gevlogen, zelfs voor ons hier in Nederland. Ik kan me heel goed voorstellen dat Bangkok even wennen is na het vriendelijke en vooral groene Bali. Het platteland van Thailand is een stuk mooier en relaxter. Ik meen dat jullie al een relaxed eiland geboekt hebben, maar als dat niet zo is, en je zoekt nog iets kunnen we Ko Samet aanraden. Mooie tegen de helling gebouwde huisjes in het groen en een prachtig lang strand met mogelijkheid van excursies.

    Geniet ervan,
    Groetjes Willem en Quinta

  • 05 April 2014 - 12:10

    Jikke:

    Hé Willem en Quinta,
    In Ayutthaya en hier in Kanchanaburi zijn de mensen inderdaad een stuk leuker en ook de omgeving is heel mooi! We zitten nu in een huisje midden in de natuur, heel leuk!
    We hadden trouwens alleen bedacht om naar de eilanden te gaan, maar nog geen vast plan..
    Ik heb Ko Samet net opgezocht en dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit!
    Nu we het noorden overslaan hebben we ineens veel meer tijd en we willen lekker veel eilanden bezoeken, dus die komt op de lijst! Bedankt voor de tip :)
    Groetjes Stef en Jikke

  • 06 April 2014 - 12:45

    Truus:

    Hoi Jikke,

    Wat een prachtig verslag heb je weer gemaakt! Op deze manier heb je natuurlijk al meteen je eigen dagboek gemaakt en hoef je dat niet meer achteraf te doen. Weet je zeker dat je geen schrijfster wil worden?? Heerlijk dat je vader en moeder in Istanbul zitten. Ik had me nog aangeboden als koffergirl, maar helaas was het niet nodig!! Het is hier momenteel een beetje miezerig weer, dus wees blij dat je in de warmte zit.

    Groetjes en liefs
    Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jikke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 9810

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 27 April 2014

Bali en Thailand

Landen bezocht: